Black Friday, Cyber Monday og Dagen Derpå som skulle til seters og gjøre seg fete …

 Gjester RNR
Kringla med klart budskap!

Fredagen begynte som en del fredager gjør, med en stopp hos Kringla bakeri i nedoverbakken før en kommer inn i sentrum av Rakkestad. «Føkk Black Friday» lyser det mot meg fra flere svarte plakater som er klistret over akkurat der de gode kanelbollene og wienerbrødene ligger. Jeg ble heller tilbudt å kjøpe en kopp kaffe (til normal pris), og donere et valgfritt beløp til en god sak.

Anja Guerrera, Rakkestad Næringsråd

– Ja, vi har bestemt oss for å si i fra at det er nok med kjøpehysteriet, konstaterer daglig leder Espen Willard i Kringla.

Espen Willard sier at han ble inspirert av Christine Høies innlegg på Facebook dagen før Black Friday, der hun blant annet sier;

«Vi jobber hele året igjennom, med å følge opp priser, tilbud osv, for å holde tritt med de «store» aktørene.  Og så nærmer endelig jul seg, og vi «små» har mulighet til å selge varene våre til normale priser. Det er ca en måned det er snakk om, før romjulssalget og nyttårssalget braker løs.
Men så blir vi jaggu frarøvet den muligheten også.»

 Gjester RNR
Christine Høie på FB – les hele her

Kulturprepping

Opprinnelig er Black Friday en amerikansk handelsdag, som finner sted dagen etter Thanksgiving. I USA er dette en inneklemt fridag, hvor mange amerikanere har fri, og det blir ofte betegnet som begynnelsen på julehandelen. Butikkene holder åpent fra grytidlig om morgenen og tilbyr kundene en rekke tilbud. Cyber Monday (norsk: «cyber-mandag») kalles første mandag etter den amerikanske Thanksgiving-dagen, og markerer starten for julehandelen over Internett. Begrepet ble oppfunnet i 2005 av Ellen Davis siden trenden startet rundt 2002–2003.

I en artikkel fra DN i november i 2016 av Kathinka Hartwig sier førsteamanuensis Knut Kolnar ved Handelshøyskolen BI at denne handelsdagen er en del av den norske forbrukerkulturens ritualimport. Her sier han blant annet;

«Skikker og ritualer fra en annen kulturell virkelighet søkes integrert i vår egen. Men hvorfor slår Halloween og Black Friday an i Norge? Det handler på den ene siden om kulturprepping. Via populærkulturen, film, TV og reklame, blir vi preppet og gjort fortrolige med disse ritualene, de er kjente og når vi ser på dem er de nesten våre egne»

Dagen derpå …

I Dagbladet 18 desember 2016 leser vi at stadig flere nordmenn havner i gjeldsproblemer. Vi hadde da 90 milliarder kroner i forbruksgjeld og i løpet av 2016 har namsmannen blitt anmodet
360 000 ganger om å tvangsinnkreve gjeld ifølge artikkelen. Det er dobbelt så ofte som for ti år siden, skriver E24.

Vi kjøper ting vi ikke trenger og prisen kan være at vi må pantsette ting vi virkelig trenger, som hus, hjem og transportmidler.

«Trenger vi virkelig alt dette? Er det nødvendig å skape noen behov som vi ikke en gang visste at vi hadde? Det er mye mulig dette er god butikk for alle de store kjedene, som pøser ut av «gamle» lagervarer, til superpriser. Men for oss «små», som driver «små» nisjebutikker, på «små» steder, så tar faktisk dette hysteriet så og si «livet» av oss», sier Christine Høie i sitt innlegg.

I foran nevnte artikkel fra DN, får Høie i alle fall bekreftet at det er legitimt å stille spørsmål ved våre handlevaner. Her sier førsteamanuensis Kolve at vi lures til å handle enda mer vi ikke trenger;

– Det gode kjøpet eller «kuppet» er en måte å ta snarveien rundt nøysomhetsidealet, kuppet er en form for sparing som legitimerer sløseriet. Det er en behagelig og rasjonell måte å lure oss selv på, sier han.

Og det synes jeg i grunnen er meget godt sagt.

Jeg lar Christine Høies gode appell avslutte saken;

«Så på nytt bretter vi opp armene, går julestria i møte, pynter opp butikkene, og gata, og håper at ihvertfall noen ønsker å legge julehandelen til vårt sentrum. Vi lover å gjøre vårt beste for at det skal bli en hyggelig førjulsopplevelse for oss alle»

Vi kommer Christine!

Så kan både Black Friday, Cyber Monday og Dagen Derpå gå tilbake dit de kom fra, like magre!