God butikk i Rakkestad

Henriette fra Halden, nå Rakkestad er ansatt og opplever at det blir mer og mer å gjøre.

Det er mulig å drive god butikk på et lite sted. Christian Møller er innehaver og daglig leder i Rakkestad Optikk som går så det suser!

Av Anja Guerrera, Rakkestad Næringsråd

Butikken har nettopp rundet tre års jubileum og Møller er svært fornøyd med både omsetningsøkning og fornøyde kunder, både «kortreiste» og «langreiste».
Sarpsborgmannen trives godt med å drive forretning i Rakkestad Sentrum.

– Jeg kunne ha registrert butikken som Sarpsborgfirma, men jeg har valgt å registrere butikken som Rakkestadfirma , forteller han.  I butikken har han en ansatt i tillegg til seg selv, Henriette, opprinnelig Haldenjente men bosatt i Rakkestad.

Hemmeligheten bak de gode resultatene?

– God service, du må gi alt du har til kunden og alt må fungere på første forsøk, da har du kanskje to nye kunder for hver eneste du gjør ekstra fornøyd.
I tillegg tror han på direkte markedsføring. Nylig hadde en kampanje der han benyttet seg av NorPost sine tjenester og sendte ut en direct mail kampanje til Mysen, Eidsberg, Skiptvet og Slitu.
Det ga uttelling.
– Det fine er jo at jeg ser helt nye kunder som ikke har vært i Rakkestad før komme i butikken med handleposer fra andre butikker i gata, sier han.

 AnjaHelene Guerrera
Rakkestad Optikk har hatt en jevn økning i driftsresultat siden oppstarten i 2013. Christian Møller er fornøyd!

Rekord i sommer.

I skrivende stund. like før vi runder juni måned, er omsetningen netto 65000 høyere enn samme periode i fjor.

I tillegg til god omsetning har også innehaveren vært svært bevisst på å bygge opp en solid økonomi i butikken med både god kostnads-kontroll og mye egeninnsats. Samtidig er han bevisst på å støtte opp når han kan, blant annet til idretten.

Bra med flere av samme slag!

At det er konkurrerende butikk i Rakkestad mener han er bare positivt.

– For kundene er viktig at det stedet de reiser til for å handle har et godt utvalg og flere valgmuligheter. Rakkestad Optikk og Synsam samarbeider godt på den måten at de utfyller hverandre godt og Møller gjerne sender kunder over gata om han ikke har akkurat det merket kunden etterspør.

– Dessuten er jo jeg selvstendig og kan tilpasse vareutvalget etter etterspørsel og tilbud. Dette er en fordel for kundene, sier han.

Nå skal han i tillate seg å ta ut ordentlig ferie i tredje driftsår.