Når forandringens vind blåser, kan man velge å bygge levegg, eller vindmølle.

Fra tid til annen ser vi at butikker legges ned eller opphører i Rakkestad, som alle andre steder. Er det virkelig slik at hovedgater kveles av netthandel og folk legger igjen alle pengene sine på den andre siden av grensa, eller kan vi  vurdere om dette er en naturlig utvikling som vi faktisk må forholde oss til. En utvikling som gir mulighet for omstilling, bedre sentrum og nye arbeidsplasser.

Av Anja Guerrera/ Rakkestad Næringsråd / Foto: Øystein Westlie

Ser vi på kjedene i Norge har det ikke vært få kjedekonkurser de siste få årene. Til Bords, Habitat, Spaceworld, Enklere Liv, Finn Schjøll Blomster, Shoelounge og Douglas er bare noen. Nylig leste vi at selskapet som eier velværekjedene Vita og Loco er konkurs. Dette rammer 300 ansatte i Oslo og Mjøndalen samt i 23 egeneide Loco-butikker, i tillegg til 207 franchisedrevne VITA-butikker i hele Norge, med i alt 1000 ansatte.

Sistnevntes sjef i Cosmetic Group Kristina Johansson, uttalte til media at hele organisasjonen har jobbet intensivt for å snu utviklingen, men dessverre måtte konstatere at man ikke fikk det til i tide.

Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen (en av Norges fremste retail-ledere) sier til E-handel at han fokuserer fremover og forsøker å forstå utfordringene som kommer, og tilpasser seg dette før problemene faktisk blir for store. Det er mye bra i uttrykket «det er ikke de store som spiser de små, men det er de raske som spiser de trege», sier han.

I E24 gir sjeføkonomene Kjersti Haugland fra DNB uttrykk for at det er nye aktører i markedet og ny teknologi som presser ut de gamle bedriftene.

Om det skal bli rom for nye, må noen gi etter. Det er kapitalismens brutale, men nødvendige, natur, sier hun

Ole Martin N. Evensmo i E Handel mener at det å påstå at norske kjeder sliter fordi de er dårlige på netthandel og nå utkonkurreres av rene nettbutikker, blir for unyansert. Selvfølgelig tar de rene nettbutikkene markedsandeler, men han peker på at nordmenn reiser mye utenlands og handler når de er på tur, bransjeglidningen øker, kundene ikke er like lojale som før og mange handler på nett fra utenlandske nettbutikker. Vi har rett og slett fått en global arena der alle konkurrerer med alle.

Rakkestad sentrum har allerede sett positive virkninger av samarbeide, delingskultur ogt utviklingsorienterte gårdeiere. I vårt sentrum bokstavelig talt blomstrer og sprudler det, både inni og utenpå. Vi har butikker som våger å by på seg selv og særegenheten, kremmerånden og næringsvariasjonen er stor. Vi ser gårdeiere som tenker estetisk og som tilrettelegger for næring og kombinert bruk..

Christine Høie og Maia Grimsrud starte snart opp en etterspurt sportsbutikk i Rakkestad. Kristine legger vekt på at hun ønsker å kombinere driften av skobutikk og sportsbutikk i samme lokale. Dette mener jeg er et godt eksempel på offensiv tenking og en nødvendig omstilling. Når de to damene attpåtil har med seg lokale gårdeiere som er opptatt av sentrumsutvikling og tilrettelegging for butikkdrivere, er det et vinnerkonsept.

Jeg tør påstå at med denne type samarbeid, forretningsforståelse og lokal tilhørighet hos gårdeiere og drivere, følger et levende sentrum.

Rakkestad har et godt sentrum og kommer til å utvikle seg videre mot et levende, spennende og godt sted å drive handelsvirksomhet. Dessuten fjernes også endelig momsfritaket på nettimport under 350 kroner med virkning fra april 2020. Dette vil ifølge Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel skape nye, norske arbeidsplasser.

Next Post

DAGLIG LEDER SØKES TIL RAKKESTAD NÆRINGSRÅD

man des 16 , 2019
(etablert 2012) DAGLIG LEDER SØKES; Vil du være med på […]
Rakkestad Næringsråd_logo.jpg