QR stunt som markedsføring

Tidligere i dag la vi en liten nyhet om markedsføring «stuntet» i Rakkestad der «de» har skrevet ut en QR kode ut og satt opp på et skilt i veien. Over QR koden står det: HVA SKJER HER?

Det lurte næringsrådet også på.

Etter noen dager, det innrømmer jeg, tok jeg mot til meg og stoppet for å bruke QR leserappen på mobilen min.  Da kom jeg rett til en facebookside.

KARtNå vet jeg også  hva som skal komme og gleder meg. Synes dette var kreativt og morsom måte å bruke QR på.

Selvsagt måtte næringsrådet også lage seg QR koder. Jeg vet enda ikke helt hva jeg skal bruke dem til, men tror de er kjempefine å ha med meg og henge opp eller legge ut på konferanse, kurs, seminarer osv.

Rakkestad Næringsråd hjemmesider QR Rakkestad Næringsråd FB QRJeg har brukt siden beqrious – helt tilfeldig valgt. Men likte at jeg ikke måtte registrere firma eller navn. Det var bare å lime inn linken til det jeg skulle ha kode til. Her er linken til siden.

Sjekk gjerne litt selv før du setter i gang. Og det er mange steder som tilbyr QR generator. Vi har sakset noen tips:

QR-koder – leketøy eller effektivt kommunikasjons-verktøy?

QR er forkortelse for ”Quick Response”.  De ble utviklet av det japanske selskapet Denso-Wave i 1994, så de er ikke helt nye. QR-koder er noen merkelige tegn som ser ut som litt avanserte barkoder – en utvidet versjon av de som står på prislappene i butikkene. De fleste skjønner ikke vitsen med QR-koder – ikke kan du lese dem og det er bare de som bruker dem i jobben eller er teknisk veldig interessert som vet hva de egentlig kan brukes til.

Vi har heller ikke sett det store potensialet i det. Men nå som alle går rundt med en mobiltelefon i lomma er de plutselig blitt høyaktuelle. Det er utrolig hva som kan skjule seg av informasjon i et slikt mobilen i lomma – legg inn QR-kode på alle trykksaker eller butikkmateriell du bruker med link til mobile landingssider. E

En QR-kode på en plakat i butikken kan sende leseren til den siste kundeavisen din distribuert på mobil.  Eller om du har sendt et salgsbrev med en lang nettadresse som er nesten umulig å huske – legg inn en QR-kode isteden. Du kan lage QR-koder til telefonnumre, en lang sms, en rss.feed, ditt eget, digitale visittkort, en link til et digitalt kart, en e-postadresse, en sms-kode (send ”kodeord” til 2404), eller du kan printe dem ut og klebe på emballasjen når du sender pakkepost og angi en returadresse. Koden kan du videresende som MMS på mobil, du kan dele den på Facebook og Twitter eller du kan sette den inn i et dokument eller på en webside.

Kilde: MEDIA 1

Her følger 8 tips for bruk av QR-koder:(kilde: sorentio)

1. WiFi

Hvor mange ganger har du ikke vært på et kontor, café eller hotell hvor du vil låne gjestenettverket og passordet er en usannsynlig lang rekke med tall, små og store bokstaver? Ikke la dine gjester oppleve dette, lagre passordet i en QR-kode og vips så er de på nett i løpet av sekunder.

2. Kontaktkort

Lag en QR-kode som du plasserer på visittkortet ditt, så kan mottakere skanne koden og få alle de kontaktopplysninger lagret direkte på telefonen.

3. Webadresser

Det kan fort være irriterende å skrive webadresser på telefonen. Spesielt hvis de er lange og ulogiske. Først og fremst vil vi anbefale deg å lage kortere og enklere webadresser. Enten det er domene til bedriftens nettside, eller en lang url til en artikkel, opprett en QR-kode, så skal du se at du raskt får flere besøkende. Kanskje du skal legge på noen ekstra parametere i url´en i QR-koden også, så får du målt hvor mange som bruker den?

4. SMS

Bruker du SMS for registrering hvor man må sende et kodeord med påfølgende beskjed til et fastsatt nummer? Forhåndsdefiner telefonnummer og tekst som en SMS. Når QR-koden blir lest, åpnes automatisk SMS-programmet på vedkommendes telefon.

5. Konsert eller Event?

Skal du avholde et arrangement? Det er mulig å lage en QR-kode med kalenderopplysninger som lagres direkte på telefonen når den blir lest.

6. «Dagens tilbud»

Lag en mobilvennlig nettside som du kan endre innhold på. Sett opp en QR-kode til denne adressen og legg QR-koden inn i for eksempel menyen eller andre brosjyrer du har. Når noen skanner koden, kommer de til mobilsiden som du fortløpende kan endre innhold på.

7. Selger du produkter som trenger service?

Merk produktene med en QR-kode som enten går direkte til et telefonnummer, mobilvennlig nettside eller en bruksanvisning.

8. Overrask!

Normalt sett bør du fortelle brukeren hva QR-koden skal brukes til. Skriv ved siden av hva som skjer når man skanner den og hvordan man skal gjøre det. Men noen ganger kan du også trigge flere til å skanne den ved å faktisk ikke fortelle hva som skjer når man skanner den. Klarer du å pirre nysgjerrigheten, vil også responsen du oppnår, være større.

Jeg kom også over dette innlegget. Det er skrevet av Geir, «en vanlig gutt på T banen». Jeg synes han gir gode tips til oss.

 – Jeg forstår du syns det er kult med QR-koder.

  • Det ser teknologisk ut.
  • Alle andre bruker det.
  • Det integrerer med mobilen.
  • Det er gratis å lage.

Men forstår du hva du egentlig gjør?

QR-koder er en link

En link. Ikke noe mer. Selve koden er en link til det innholdet du vil skal bli sett. Når du har linker, sier all logikk at du må:

  1. Fortelle hvorfor folk skal trykke på linken
  2. Gjøre det lett å trykke på linken
  3. Ha noe fornuftig bak linken