Selger butikken

 AnjaHelene Guerrera
Bjørn og Kjersti Glosli anno 2015 og 1983

 Kjersti og Bjørn Glosli har etter 34 år i sportsbutikken takket for seg som drivere av G Sport. I januar tar nye eiere over og det skal fortsatt være sportsbutikk.

Pub:7.12.2015 Anja G, Rakkestad Næringsråd
Bildet var publisert i Rakkestad Avis på slutten av 90-tallet, anledningen var Nattåpent med tema Hollandsk aften og tittelen på bildet var «Tulipanene inntar Rakkestad»

– Det har vært fine år, men arbeidsomt. Det er på tide å gjøre noe annet før jeg gir meg i arbeidslivet, sier Kjersti som ble butikkeier og daglig leder som 21-åring.

– Vi visste nok ikke hva vi gikk til, vi syntes begge det var morsomt med sport, men det holder jo egentlig ikke. Men det holdt for ekteparet Bjørn og Kjersti i 34 år.

De kjøpte butikken, eller varelageret, i 1981 for 500 000 kroner, mesteparten var ski og vinterutstyr, så ble de godkjent av Intersport som butikk for kjeden. Det toppet de med en knallvinter og nådde de en omsetning på en million det første året.

– Allikevel, hadde det vært en fordel med litt utdannelse innenfor markedsføring og økonomi, jeg hadde handelsgym, men har merket at en enda lengre utdannelse kunne ha kommet godt med, sier Kjersti.

 

 

 

 

Hva skal til for å lykkes med butikkdrift?

Storgata 15 slutten av 80-tallet ,forretningen var medlem av Intersport fram til 1990

– De vanskeligste med å drive er å ha det riktige vareutvalget, etter hvert riktige varer til riktig pris. Det var ikke det samme fokuset på det i «gamle dager», da forholdt man seg til de faste salgsperiodene med gode tilbud. I dag er det viktig å vite hva som er god varemiks skal du lykkes.

Fra Storgata 6. Hele familien, Bjørn, Kjersti, Heine, Magnus og Ida Karine , Elisabeth(Dahl) Langsholt tok bilde ved 20års jubileumet i 2001

I dag er Glosli sport en del av G-sport kjeden som har et enormt nettverk av leverandører.
– Kjøper en ca 94 prosent gjennom Gresvigportalen får butikken en bonus, den er vi avhengig av. Været har også mye å si for et godt resultat i en sportsbutikk. Det er årene med gode vintre som blir de økonomisk beste. For fem år siden hadde vi en omsetning på en million i desember, det var vel sikkert snø. Forventningene om vinter er viktig skal salget gå bra, sier Kjersti

 Noen gode råd.

Mange går med en drøm om å starte opp og drive egen butikk. I Rakkestad har vi enda et levende handelssentrum med mange butikker i gata, og vi vil helst ikke se tomme utstillingsvinduer.

Det er noen faktorer som må være på plass. For det første må du vite om markedet vil ha det du har tenkt å selge. Deretter må du være innstilt på å jobbe mye, særlig i startfasen, og du må være glad i å ha en jobb der du treffer nye mennesker hver dag. Du må virkelig kunne gi god service og hjelp, god kundebehandling er kjempeviktig skal en lykkes. Det er viktig at kunden får service på stedet, alt fra sykkelreparasjoner til skismøring. Det er det som skiller faghandel  fra en sportsbutikk i et varehus, sier hun.

Det er en del fordeler med å være i en kjede. Gode innkjøpsavtaler og en bredere markedsføring er noen av dem. Når netthandelen kom for fullt og andre kjeder gjorde sine innpass svarte G sport opp med G MAX og G-sport.no, og våre produkter fra butikken kan også kjøpes på nett.
– Men vi følger de prisene som ligger på nettet, sier Kjersti, som også forteller at de har merket en liten nedgang i omsetningen etter at netthandelen kom, men de har fortsatt mange lojale kunder.

– Det er viktige å bruke lokalbutikkene skal vi beholde dem. Vi bør også opprettholde de forskjellige bransjene. Det hadde for eksempel vært fint med en butikk for hvitevarer og elektriske artikler. Vi finner jo ellers det meste i Rakkestad. Og så må man minst opprettholde servicen her, kanskje bli enda flinkere, skal vi beholde et levende sentrum med alle bransjer. Vi må også jobbe for å beholde det gode samarbeidet i handelsstanden, samholdet og lojaliteten, dette vet jeg at andre misunner oss.

Det gode samarbeidet kommer av det gode hjertet for Rakkestad, og den følelsen kan man arve, mener Kjersti.

Kjersti har vært daglig leder i 34 år og vil absolutt ut i annet arbeid igjen.

Veiledning og informasjonsarbeid er noe som virker nærliggende og fristende for Kjersti. Kjersti har erfaring med logistikk, vareinnkjøp og selvsagt butikkarbeid.

Kjersti har en unik og personlig CV!

 

Vil du ha en med 34 års erfaring og kunnskap fra å være bedriftens «Ansikt utad», og å få folk til å føle seg velkomne og ivaretatt, i tillegg til å være daglig leder i opp og nedgangstider, er det vel bare først til mølla prinsippet som gjelder…