Verdiskaping; Rundet 2 millioner i vareuttak

Fornøyde partnere; Kirkeng Bil og Mekonomen. Pål Strandli (tv) er stolt av at uttaket fra Kirkeng Bil har rundet 2 millioner hittil i år. Sånt blir det kake av. Foto Anja G/ RNR

Anja Guerrera, RNR – Rakkestad, Mekonomen – Kirkeng Bil. Fredag 7 oktober 2016

 

Det er bare en måned siden Mekonomen feiret med kake sist – da var det fem års jubileet som skulle markeres. I dag feirer de igjen. Denne gang at det er ny omsetningsrekord på varer som er tatt ut fra butikken i Rakkestad.
Bare Kirkeng Bil alene har tatt ut deler og tilbehør  for over 2 millioner kroner hittil i år, pr september.

Verdifull kake

–  Det letter vår hverdag veldig å ha så kort vei mellom vårt verksted og deleverandøren, samtidig betyr det vesentlig bedre service til våre kunder da det så godt som aldri er ventetid på deler og utstyr, forteller Tommy Kirkeng, daglig leder i Kirkeng Bil i Rakkestad.

-At Kirkeng Bil til nå i år har tatt ut over 2 millioner kroner fra avdelingen i Rakkestad gjør at vi havner ut på topp i Østfold, forteller Pål Strandli som er daglig leder for Mekonomen.

Rask omløpshastighet på varelageret er viktig. Pål Strandli, daglige leder Mekonomen Rakkestad. Foto: ANja G/RNR

Hva er så oppskriften på suksessen?

Det var jo ingen som visste hvordan dette ville bære av sted den gangen Kirkeng tok initiativet og satset på å hente inn Mekonomen butikk til Rakkestad.

– Å styre varelageret som pr i dag er på rundt 1,4 millioner, og å  vite hva som må være på lager til enhver tid er viktig, sier Strandli i Mekonomen Rakkestad.

–  Det er akkurat det samme som når vi selger over disk – har vi ikke det kunden spør etter der og da, mister vi salget, sier han.

Verdiskaping i praksis!

Kirkeng Bil i Rakkestad er et Mekonomen verksted  og det var de selv som tok et initiativ og kontaktet hovedkontoret til Mekonomen for noen år tilbake.

– Det var lang og unødig reisevei hver dag for å hente deler og det var ønskelig med en butikk og et delelager til Rakkestad. I tillegg er Rakkestad Bil-Service også et Mekonomenverksted som får levert deler to til tre ganger om dagen, derfor syntes det fornuftig, sier Tommy Kirkeng.

Bilverkstedbransjen som alle andre må oppdatere seg. Foto: Anja G. RNR

En bransje i forandring

At den daglige driften og rutinene fungerer godt, samt at det ikke brukes mye tid på lang transportvei for å hente deler kommer både kunder og bedrift til gode. Kundene i dag er kravstore og forventer at ting går effektivt, samtidig som bransjen står overfor en forandring. En forandring som også krever tid og ressurser.

Det er mye ny kunnskap som hentes inn for å sikre at de ansatte kjenner til både krav og regelverk i forbindelse med stadig nytt regelverk om utslipp, samt at bilparken forandrer seg fra diesel og bensin til elektrisk og hybriddrevne biler.

– Som kjedeverksted i Mekonomen har vi heldigvis god oppfølging på området, forteller Tommy Kirkeng.

Gjennom PROMeister akademiet i Mekonomenkjeden får de den nødvendige nye kunnskapen. Bilverkstedet har allerede vært igjennom kurs i Hybridteknikk og elektriske systemer.

Mekonomen i Rakkestad

Butikken i Jernbanegata. Foto; Anja G/RNR

 Mekonomen i Rakkestad ligger midt i Rakkestad og med enkel tilkomst i Jernbanegata. Her driver Pål fra Hafslundøy, sammen med ansatt Ole Martin som er fra Ise. Hovedlageret ligger i Sverige. Pål Strandli, daglig leder og Ole Martin Jensen, butikk og lager har det travelt i den sort/gule butikken i Jernbanegata.

Butikken ligger jo litt sånn på baksiden, men allikevel i sentrum. Hva tenker du om beliggenheten?

 – Det er klart at vi hadde hatt godt av å ligge ved veien. Vi får jo ikke impulskjøpene og 80 % av drifta er å betjene deler til bilverkstedene. Selv om vi ligger litt i bakevja har vi nå vært her så lenge at folk vet nå hvor de finner oss. Vi har hatt en ømsetningsøkning på 15 til 20 % økning hvert år og havner i år rundt 7 millioner. Med 2 årsverk er det bra, mener Pål.

Satser på kvalitet og service.

          Det er mange feller å gå i, utvalget av varer og produkter som vi handler fra til vår butikk og lager er enormt. Det kan være en utfordring å vite hvordan man skaffer de riktige delene. Noen ganger går vi til andre leverandører for å sikre at våre kunder får de beste produktene. Vi må også følge prisene som ligger på på nettet, så vår prispolitikk i butikken står ganske fast. Derimot har vi en ordning med kundemedlemskap. Når kundene handler her kan de registrere seg og da sender vi jevnlig ut sms og informerer om spesielle kampanjer og rabatter. De med medlemskort får også 10%.

Netthandel

          Kundelojalitet er noe vi jobber med, det er viktig i i disse tider hvor konkurransen er stor fra nettbutikker. Kundene våre kan også kjøpe reservedeler og tilbehør i fred og ro på nettet og hente de i sin lokale Mekonomen butikk. Bare plukk varene du ønsker, send bestilling til butikken og varene ligger klare når du kommer for å hente. Når du fyller inn bilens registreringsnummer på startsiden så filtreres alle valg til å passe din bil.

 

Vi gratulerer med både fem års jubileum og omsetningsrekord!